Idén nyáron jelent meg Polonkai Tamás (itt Tom Polonkai) első szólókiadványa, a hét mantra-dalt tartalmazó, kizárólag online felületeken elérhető Sarasvati Devi’s Grace. A Polly is Deadből, a Bálnalovasból és a Pearls of Long Loved Yearsből ismert zenész csodaszép és elgondolkodtató akusztikus dalcsokrot nyújtott át a hallgatóinak.
Kelet
A kétezres évek fordulóján történt valami sajátos dolog a hazai rockzenében: az akkoriban egyre inkább teret nyerő keleti filozófiák több zeneközeli helyet és embert „fertőztek meg”.
Az indiai eredetű Krisna-tudat, és annak szent könyve, a Bhagavad Gíta számos hazai rockzenészt érintett meg: Kowalsky a somogyvámosi Krisna Völgyben próbált megszabadulni drogfüggőségétől, sőt a Mantra nevű védikus metál bandában is énekelt egy ideig (nem mellesleg a mai napig aktív jóga gyakorló).
A debreceni thrash metal banda, a Replika frontembere Csató Peti nem csak megtért, de a mai napig Krisnát szolgáló baktaként éli az életét, a hazai Krisna Hívő közösség aktív tagjaként.
A Tankcsapda számos dalszövegében bukkant fel a Teremtővel való kapcsolat, az élet utáni élet és más transzcendens témák. Így különösebben senki sem lepődött meg azon, hogy Lukács Laci akkoriban több interjúban beszélt arról, hogy „ökumenikus” srácként nem csak a keresztény Istenkép, hanem a keleti vallások is formálják világképét. (Még az idén nyáron is ellátogatott Somogyvámosra, a hazai Krisna közösség központjába.)
Végül, de nem utolsó sorban ebbe az érintett körbe sorolható Polonkai Tamás is, akit a közönség a Polly is Deadből, a Bálnalovasból és a tavalyi év szerkesztőségi kedvencéből, a Pearls Of Long Loved Yearsből ismerhet.
A fenti példákat szinte a végtelenségig lehetne sorolni, de egyrészt már a fenti példákból is látszik, hogy összességében a hazai rock (grunge) zenére sokkal nagyobb hatást gyakorolt az indiai vallás és kultúra, mint azt az egyszeri zenebarát gondolná. Másrészt Tom Polonkai nevének említésével el is érkeztünk a jelen írás tárgyához: az idén nyáron megjelent Sarasvati Devi’s Grace című lemezhez.
Sarasvati Devi’s Grace
Legelőször a Bálnalovas időszakban (2013) jelentek meg „lelkizősebb” szövegek és pszichedelikusabb látványvilág. A figyelmesebbeknek talán ekkor tűnhetett fel a szerző ezirányú érdeklődése (vagy inkább elkötelezettsége), de igazából csak nagyon indirekt és áthallásos módon. A hangos rockzenétel eltérő, akusztikusabb, vagy ha úgy tetszik világzeneibb irány már ekkor megjelent a Magdala az Egyetlen Örökkévaló, és még egy-két kósza dal/fellépés, de ezek sokáig érdekes és magányos színfoltjai voltak csak a Polonkai-életműben.
A most megjelent friss anyagon viszont már nem kell keresni a burkolt vagy áthallásos indiai vagy folk hatásokat: ugyanis az egész tradicionális, akusztikus megszólalású és nyelvezetű dalcsokor, tele úgynevezett mantrákkal, vagyis indiai szent énekekkel. Ahogy maga a szerző írta egyik posztjában: „Így szeretnék tisztelegni India kulturális és filozófiai öröksége előtt, hálás szívvel gondolok az ősi India szent irodalmára és bölcsességére.”
Akik a Polly Nirvanára hajazó bipoláris dinamikáját, vagy a Pearl Alice in Chainst idéző összetett riffelését keresik, azok meg fognak lepődni – ez ugyanis, egyáltalán nem egy rockos, grunge-os vagy metálos lemez. Sőt igazából nem is lemez, hiszen hét dal, és kicsit több mint harminc perc. Kislemeznek nagy, nagylemeznek kicsi, de 2020-ban már keveset foglalkozik az ember ilyen formátum-béli különbségekkel, másrészt ez az anyag úgy teljes, ahogy van. Ez a fajta kompakt, akusztikus, homogén világ így lett egész.
Tamás nem időzíthette volna jobban ezt a szerelem projektjét, ennek épp a szürreális 2020 volt az ideális megjelenési időpont. Biztos vagyok benne, hogy a szerző egyik mögöttes célja az volt, hogy segítse a hallgatóit – és sikerült neki.
Miért?
A COVID-19 egy csapásra átszabta a világunkat. A világ egyesek számára megállt, másoknak felfordult. Sokak munkájukat vesztették, betegek lettek, beszorultak a szobájukba, vagy egyszerűen csak nem utazhattak el a kedvenc helyeikre feltöltődni. Leállt a légi közlekedés, a turizmus, a rendezvényipar. És ami az zenebarátoknak a legfájóbb: gyakorlatilag megszűnt a zenei élet, a koncertek lehetősége- pedig ez számos közösségnek jelentett szellemi táptalajt és feltöltődést.
Az egész világ bezárkózott és nagyon sokak arra kényszerültek, hogy átgondolják az életüket, vagy elkészítsék a nem létező B-tervüket. (Kis kultúrtörténeti érdekesség, hogy a szanszkrit nyelvben a mantra szó gyöke a man, amely gondolkodást jelent.)
Polonkai Tomi védikus dalai épp ebben a befelé forduló, bezárkózott élethelyzetben adhatnak nagyon jó zenei aláfestést. A klasszikus indiai szövegeket saját muzsika kíséri, amelyet teljes egészében a szerző szólaltat meg: a gitárt, a percussiont és a vokálokat is. A hangmérnöki munkát Sohajda Péter végezte, akit dicséret illet: a lemez megszólalása nagyon jól illeszkedik a hasonló jellegű és megszólalású anyagok sorába: szellős, visszhangos sound, amelyben a sajátos akkordbontások és a ritmikus játék nagyon jól érvényesül.
Legyetek boldogok!
Természetesen a szerző nem lesz ettől spiri-popsztár, és a hallgató sem válik megvilágosodott jógivá, de az biztos, hogy az önismereti utat és befelé figyelést ez a lemez jobban segíti majd elő, mint egy csörömpölős/torzítós rock lemez. Én sem hagytam abba a rockzene hallgatást, a szintén mostanság megjelent Black Stone Cherry anyag például szintén az idei kedvenceim közt lesz majd, de tényleg érdemes egy kicsit figyelni a lélekhangokra, egy kicsit kimozdulni a zenei komfortzónából.
Gouranga, azaz legyetek boldogok!
Pontszám: 10/10
___
Tom Polonkai – Sarasvati Devi’s Grace (2020)
Megjelent: 2020. július 17.
Kiadja: Hear Hungary Music
Dallista:
- Om Purnam
- Om Klim Krishnaya
- Om Asatoma
- Om Trayambakam
- Om Sarva Mangala
- Om Tat Savitur
- Om Namo Gurudev
__