GRUNGERY

Seattle-Budapest Grunge Magazin | Alapítva: 2015-ben | Alapító: Pintér Miklós

A 30 millió dolláros bébi – Nirvana: Nevermind (1991)

Ezt is megértük: harminc éves lett a könnyűzenét megreformáló Nirvana klasszikus, rajta a papírpénz felé úszó meztelen csecsemővel – a jubileum remek apropót nyújt az emlékezéshez. Nagy István, az M2 Petőfi TV zenei szerkesztőjének írása.

Hol voltál, mit csináltál?

A „hol voltál, amikor 9/11 történt?” mellett az egyik leggyakoribb visszaemlékező kérdés a „mit csináltál épp, amikor megtudtad, hogy Kurt Cobain meghalt?”, illetve a „mikor láttad először a Smells Like Teen Spirit klipjét?” Az MTV generáció tagjaként én természetesen a zeneadón szembesültem először a dallal, és tátott szájjal figyeltem, ahogy a videóban fokozatosan vadulnak be a nézők, ahogy maga a takarító bácsi is megbuggyan, ahogy ellenállhatatlanul vonaglanak az anarchista szimbólumot viselő pompomlányok, és ahogy a zenekar elkerülhetetlenül szétveri a berendezést. Rögtön tudatosult bennem, hogy ebben a négy percben mindenkinél jobban sikerült összefoglalni azt, hogy mit jelent tizenévesnek lenni, és azt kívántam, hogy bárcsak én is ott lettem volna, és pogózhattam volna a többi tinédzserrel.

Az első megtekintés csak egyike volt a szubjektív benyomások sorának: pár hónappal Cobain halála után az egyik legjobb barátommal úgy ismerkedtem meg, hogy egy buliban egyszerre borultunk meg a Smells Like Teen Spirit közben, és még persze felsorolhatnék egy csomó élményt, ami ehhez a dalhoz köt. Törtem a fejem és nem jutott eszembe olyan dal azóta, ami ilyen szinten változtatta meg a zenei világot – a Nirvana lényegében nyugdíjba küldte a teljesen elröhejesedett hajmetalt, és amolyan szimbolikus jelleggel nem sokkal a megjelenése után az aktuális Michael Jackson albumot taszította le a lemezlista trónjáról. Az undergroundból mainstream lett.

Hiba lenne persze csakis Cobainék számlájára írni a forradalmat, előttük ugyanis jó pár keményebb hangvételű zenekar tett arról, hogy a kilencvenes évek izgalmasabbra sikeredjenek, mint az azt megelőző rózsaszín évtized. A Nirvana – hol kisebb, hol nagyobb mértékben – rengeteget köszönhet a Sonic Youth-nak, a Pixies-nek, a Faith No More-nak, a Red Hot Chili Peppers-nek és a Jane’s Addictionnek, ugyanis ezek az együttesek már komoly alternatívát mutattak a cicanadrágos, tupírozott hajú, kisminkelt metalhősökkel szemben.

1989-ben ehhez már hozzájárult a Nirvana is, de az első lemez, a minimalista költségvetéssel ellátott Bleach még nem kavart nagy visszhangot. Ettől függetlenül már érezni lehetett, hogy valami komoly dolog van készülőben Seattle környékén, köszönhetően a Melvins-nek, a Mudhoneynak, a Screaming Trees-nek, a Tadnek (akikkel Cobainék még Magyarországon is jártak ’89 végén), és már éledezett a későbbi nagy grunge kvartett másik három tagja, az Alice In Chains, a Soundgarden és a Pearl Jam – tény, hogy utóbbi egy kicsivel később nőtte ki magát, részben a Mother Love Bone tagjaiból.

A Nevermind

A Nirvanának jót tett, hogy ’90-ben csatlakozott a zenekarhoz Dave Grohl, aki emberileg és zeneileg is óriási lökést adott a bandának. Összejött egy szerencsés szerződés egy nagykiadóval, a DGC-vel (akik először 46.251 példányt gyártottak le a lemezből, nos, ennél nagyjából 29.953.749-cel több fogyott), producernek leszerződtették Butch Viget, átcuccoltak Kaliforniába, és innentől kezdve tényleg már minden csak a dalokon múlott.

Sokak szerint a minden gitártanuló első riffjét tartalmazó és lefordíthatatlan című Smells Like Teen Spirit (a Pop csajok satöbbi fordítója megpróbálta, olyan is lett) kissé elhomályosítja a lemez többi számát, pedig tizenkét, majdhogynem egyenrangú klasszikusról beszélhetünk. Dalszerzői szempontból óriási a fejlődés a darálós, nyers Bleach-hez képest: egyértelmű a Pixies és a visszafogottabb R.E.M. hatása, és akár annak a korabeli kritikusnak is igazat lehet adni, aki a Beatles és a Black Sabbath házasságának nevezte a Nevermindot (állítólag a frontember meg azt szerette volna, ha a dalokban a Black Flag megerőszakolná a Bay City Rollers-t).

Az időnként fülsértő torzításból ugyanis nagyszerű dallamok bontakoznak elő, a szövegek pedig viccesen kétértelműek, illetve direkt értelmetlenek – Cobain ebből a szempontból részben John Lennontól, részben Michael Stipe-tól merített (elég csak a Smells Like értelmetlen rímeire, vagy esetleg arra gondolni, hogy „I’m on a plain, I can’t complain”).

Csupa telitalálat követi egymást: az In Bloom középtempósan is elképesztóan zúzós, a Come As You Are-ban Cobain bizonygatja, hogy nincs fegyvere (márpedig, ugye…), a Lithium amolyan klasszikus egyszer lassú / egyszer gyors dal, a Territorial Pissings és a Stay Away komplett őrület, a Breed, a Drain You és az On A Plain amennyire gyors, annyira dallamos, a Polly és a Something In The Way pedig már a Nirvana unplugged koncertjét is előrevetítik. Utóbbi dalt, melyben még egy cselló is felcsendül, állítólag úgy vették fel, hogy lekapcsolták a villanyt a stúdióban és csak egy pár gyertyát gyújtottak meg, hogy még kísértetiesebb, még túlvilágibb legyen a hangulat.

Érdemes még megemlíteni az emblematikus borítót, mellyel kapcsolatban ezen sorok írója komoly vitákat szokott folytatni egy jeles hazai popfotográfussal. Az artwork azért is zseniális szerintem, mert megjósolta az album, a zenekar és a frontember sorsát: akár úgy is lehet értelmezni, hogy a képen lebegő csecsemő maga Cobain, akit a bankóval szépen elcsábítanak. És ami a borítót külön hátborzongatóvá teszi, az az akkor még nem sejthető tragikus következmény volt – a világ gazdagodott egy remekművel, nem sokkal később pedig elveszített egy zsenit, aki valószínűleg a legutolsó, klasszikus értelemben vett rocksztár volt.

Zárszó

Rövid karrierjének egyértelműen a Nevermind volt a főműve, ami megjelenése évében még a sok remek lemez közül is maximálisan kiemelkedett. Nosztalgiázni nem túl hasznos, de azért az mégiscsak vitathatatlan tény, hogy jó érzés volt 1991-ben lenni.

__

Nirvana – Nevermind

Megjelent: 1991. szeptember 24.

Kiadó: DGC / Geffen

Producer: Butch Vig

Keverés: Andy Wallace

Tracklist:

  1. Smells Like Teen Spirit
  2. In Bloom
  3. Come As You Are
  4. Breed
  5. Lithium
  6. Polly
  7. Territorial Pissings
  8. Drain You
  9. Lounge Act
  10. Stay Away
  11. On A Plain
  12. Something In The Way
  13. Endless, Nameless (hidden track)

___

(A cikk eredeti változata tíz évvel ezelőtt az mr2.hu-n jelent meg.)

Bővebben