Október 1-jén, az Uránia Mozi nagytermében mutatja be legújabb, How to Create… Pt. Two című EP-jét a pszichedelikus rock/grunge vonalon mozgó Tulpa. Az új kiadványról és a különleges eseményről Binges Zsolt basszusgitárost kérdeztük.
How to Create… Pt. Two
Szeptember 24-én jelent meg az új, ötszámos EP-tek, a How to Create… Part One folytatása, a How to Create… Pt. Two. Miért ezt a kétszer ötdalos módot választottátok a tízdalos LP-megjelenés helyett?
„Ennek egészen prózai okai voltak. Egyrészt sokkal könnyebb egyszerre csak öt dallal foglalkozni ahhoz, hogy a stúdióban azt a végeredményt kapjuk, amit szeretnénk. Másrészt egyszerűbb volt tavaly belépőanyagként csak öt felvételt a világ elé tárni és azt promózni. A józan ész azt diktálta, hogy ennél többel ne kezdjünk. Az első EP felvételekor már láttuk, hogy van annyi félkész ötlet, hogy egy kétrészes anyagnak lehetne az az első felvonása. A dalok szervesen kapcsolódnak egymásba.”
Az első rész az első közös ötleteiteket tartalmazza. Mennyivel lett más a második úgy, hogy közben emberileg és zeneileg is összecsiszolódtatok?
„Már Székely Marci belépése előtt is együtt dolgoztunk legalább egy évet, de lehet, hogy többet is. Az első EP dalai közül mindegyikbe belefogtunk már a csatlakozását megelőzően, bár van olyan, amelyik teljes átalakuláson ment keresztül.”
Például?
„A Paralyzed sokat változott, de a Hideway zenei része például ugyanúgy maradt, ahogyan korábban megírtuk. A nyáron számunkra minden a kettes EP-ről szólt. Még valamikor júniusban vettük fel, utána pedig a keverésen és az anyag végleges formába öntésén dolgoztunk. Tudod, hogy van ez! Nem csak a középrészeket felejtjük el, hanem azt is, hogyan íródtak a dalok. Amikor a jogdíjakat kell lejelenteni, akkor persze mindenkinek sokkal több szerepe lesz benne, mint korábban!” (nevet)
Szóval milyen irányba változtak a dalok?
„Ez egy nehéz kérdés. Nem szeretem bekategorizálni a zenéket, amiket hallgatok és azokat sem, amiknek a születésében részt veszek. Nekem a kettes EP egyenes ágú folytatása az egyesnek, ugyanakkor egységesebb is. Ez az öt szám sokkal inkább egy közös esszencia. Még úgy is, hogy hangzásvilágban az első két szám, vagyis a Stand Your Ground és a Mislead, valamint az utolsó Light of Day között viszonylag nagy a kontraszt. Most jobban tudtuk azt, hogy mit akarunk csinálni a felvételek során.”
Mihalik Ábellel, a Kispál és a Borz, a Kiscsillag és a Nomad korábbi dobosával dolgoztatok együtt Szegeden, Vári Gábor Miracle Sound stúdiójában. Milyen újdonságokat hozott Ábel producerként a felvételi folyamatokba?
„Megfogalmazta nekünk, hogy mit szeretnénk hallani és teljesen igaza is volt. Amit a próbákon és a koncerteken tapasztalt, azt lefordította a felvételek nyelvére. Mit és hogyan kellene tennünk. A most divatos trükkök nagy részét nem alkalmaztuk. Például nincsenek duplázott gitárok. Nincs mellébeszélés, javítás meg stúdiós trükközés. Nincs metronóm sem. Kicsit visszanyúltunk a hangzás szempontjából a ’90-es évekbe, vagy akár korábbra is. Panorámázva vannak a gitárok: kicsit jobbra a szólógitár, kicsit balra a basszus. Azt lehet hallani a felvételen, aminek élőben is szólnia kell. Ha nem, akkor valamit nagyon elrontottunk.” (nevet)
Az első EP dalairól a Pearl Jam és a Red Hot Chili Peppers beugorhatott zenei szempontból. A mostani anyagban a ’70-es évek ősrock bandáit is hallani.
„Azért mondtam, hogy korábbra is datálhatjuk a dolgot, ameddig visszanyúltunk. Előfordult például, hogy a Grund Funk Railroad jutott eszembe a felvételek közben.”
Terveztek az anyagnak fizikai megjelenést is?
„Természetesen, még ha nem is a közeli jövőben. Az a cél, hogy ez a két EP egy hanghordozón, akár többféle formátumban is megjelenjen.”
Pearl Jamen innen, QOTSA-en túl
Mint a Good Time Boys (RHCP tribute) basszusgitárosát, meg kell kérdezenem, mit szólsz ahhoz, hogy Josh Klinghoffer, a Red Hot Chili Peppers korábbi tagja csatlakozott a Pearl Jamhez turnégitárosként?
„Hát, én nem tudom, hogy minek kell oda még egy gitáros! Nem látom, hogy zeneileg akkora lyuk tátongana a Pearl Jam élő felvételeiben, hogy hiányozna onnan még valaki. Azt gondolom inkább, hogy a döntésnek emberi okai voltak. Ártani, biztos nem árt, de nem hiszem, hogy koncerten akkora különbséget fogunk majd felfedezni. A négy gitárnak szerintem semmi értelme sincsen egyébként. Itt maximum annyi lehet, hogy Josh az effektezésekkel hatalmas barátságban van, talán egy ilyen színt akarnak belevinni Vedderék a zenéjükbe. Hagyják őt ott térdelni a pedáljai előtt, ő pedig beleküttyögi a nagy egészbe az űrhangokat.” (nevet)
Már a három gitárnak sincs mindig létjogosultsága szerintem.
„Figyelj, Eddie feelingezik. Beáll oda középre a gitárjával, tök jól néz ki, van a kezében egy Telecaster, az meg olyan menő meg amerikai… nézd meg Kovács Krisztiánt, ő sem tud, mégis ott lóg a nyakában egy gitár, Eddie meg valószínűleg még jobban is játszik nála. Lehet, hogy például különbséget tud tenni a dúr és a moll akkordok között, ami mindjárt egy magasabb lágéba helyezi őt!” (nevet)
Ha már bedobtad Krisztiánt, idén a Fish!-nek új lemeze jelent meg, a Tulpának itt a második EP-je és a Storm The Studióval is hamarosan stúdiózni fogsz. Tervezed esetleg, hogy egy negyedik vagy ötödik bandával is csinálj valamit?
„Természetesen igen! (nevet) Tavasz óta csúszik egy hétszámos anyag felvétele, amin basszusgitározok. Azt a Covid húzta keresztbe, de még az is lehet, hogy idén valahogy összehozzuk a dolgot.”
Miről van szó?
„Fecske Andrissal csináljuk ketten, az ő ötleteit rendeztük egybe. Őt a Sunworkshopból ismerhetik sokan, ott ő volt a fő dalszerző/gitáros, de néha énekelgetett is. Ha minden jól megy, a dalokat a Supernem-es Nagy Dávid fogja feldobolni. A zene korai Queens of the Stone Age-es vonal lesz. Elég súlyos témák vannak benne, 5-6 perces számok is, C-re hangolt hangszerekkel.”
Lemezbemutató az Urániában
Az Uránia Mozi nem egy szokványos koncerthelyszín. Honnan jött az ötlet, hogy ott tartsátok a Tulpa lemezbemutató koncertjét?
„Ők kerestek meg minket. Nyertek egy pályázaton és így lehetőségük nyílt arra, hogy a nagytermüket koncertekre is felhasználhassák. Élő, zenei produkciókat lehet bevinni arra a csodálatos helyszínre. Nyilván ültetett buli lesz, arra nincs lehetőség, hogy kicsavarozzák a székeket és normál küzdőtérré alakítsák a nézőteret. Szerintem még egy külön bája is lesz annak, hogy egy ilyen gyönyörű színházteremben lépünk fel.”
A tíz dal nyilván nem elegendő egy teljes estés koncertre. Mire lehet számítani még?
„Lesznek medley-k, amikor egy-egy zenei idézet-szerű dologgal kapcsolunk össze két számot. Lesz egy átdolgozás is és ha minden jól megy, egy kis akusztikus gitározás is. Mihalik Ábel élőben is játszani fog velünk. Ha nem is az összes számban, de sokszor fent lesz velünk a színpadon. Ez lesz az első önálló budapesti bulink, úgyhogy egy exkluzív sztorival készülünk. De nem akarok lelőni minden poént.”
___
CROSSOVER URÁNIA / TULPA: HOW TO CREATE + ŰRLÉNYKIRÁLY x GALAMBOS PÉTER
Időpont: 2021. október 1. péntek, 20:30–22:00
Helyszín: Uránia Mozi, nagyterem
Jegyek: 2500 Ft – itt vásárolhatók meg
Előzenekar: Űrlénykirály x Galambos Péter
Az estét a dalszerzőként és producerként is tevékenykedő Balogh Borsa, azaz Űrlénykirály (gitár, beatbox, looper) és Galambos Péter (ének, gitár) produkciója nyitja.
Két év várakozás után végre Budapesten is bemutatkozik élőben a Tulpa. Győri Atilla (ex-Trick) progresszív, pszichedelikus rockzenei ötleteit először régi zenésztársával, Jáger Zolival (Jóvilágvan, ex-Trick) formálgatta, majd Binges Zsolti (FiSH!, Storm The Studio) és Székely Marci (ex-Ozone Mama, Superunknowns) csatlakozásával vált teljessé a közösség, ami kialakította a TULPA-hangzást. Az Uránia – Crossover koncertsorozat részeként egy igazi zenei csemege vár a közönségre, hiszen a filmszínház nagytermének patinás környezete különleges körítést fog adni a „How To Create… Part One” és „Part Two” dalainak.
(Fotó: Bobál Kati – bobal photography)
__