Harmadik lemezével jelentkezett a seattle-i énekes-gitáros, Ayron Jones. A beszédes és minimum kettős jelentéssel bíró Child of the State iszonyatosan mély szövegeivel a Jimi Hendrix/Nirvana/Michael Jackson (!) vonalról érkezett.
Washington állam gyermeke
Képzeljünk el egy hangot, amelyik olyan, mintha egy elszabadult stúdiós szoftver kedve szerint váltogatná Doug Pinnick, Lenny Kravitz, Jimi Hendrix és Michael Jackson hangszínét. És képzeljük el hozzá a zenét, amelyik Jackson kivételével a másik három bandáinak a keverékét adná, jó adag organikus grunge-hatással nyakon öntve, szuperszonikus hangzással megtámogatva.
Ayron Jones Seattle-ből jött, a Child of the State a harmadik lemeze és nagyjából mindent felpakolt rá, amitől annyira imádni lehet a rockzenét. Persze, a hányatott gyerekkor – a 19 éves, drogos szülők, a vallásos, gospel és soul rajongó nagynéni, aki négyévesen örökbefogadta őt – egy olyan sorsfelütés, amely után nem is lehetett volna más a végeredmény, mint egy súlyos, érzelmes önvallomás. Az állam gyermeke címmel egyszerre céloz büszke lokálpatriotizmusára és arra, hogy tulajdonképpen Washington állam nevelte fel őt.
A háromgyerekes, 35 éves Jones azt mondja zenéjéről, hogy olyan, mintha „Michael Jackson úgy gitározna Kurt Cobain bandájában, mint Jimi Hendrix”. Telitalálat, bár a Nirvana-hasonlat inkább csak a trió-felállás és a nyers energia, na, meg a Spinning Circles című dal kicsit Heart-Shaped Box-os refrénje miatt áll meg.
A lemez
A Child of the State nem kizárólag új dalokat tartalmaz. Jones első lemezéről kettő (My Love Remains, Baptized in Muddy Waters), a másodikról pedig négy dal (Boys from the Puget Sound, Take Me Away, Emily, Take Your Time) lett újrafelvéve, és ez jó ötlet volt, mert ezerszer dinamikusabban szólnak, mint az eredeti verziók! Láttunk hasonlót mostanában, William DuVall akusztikus szólólemeze hasonló metodikát követett.
A lemezt a Boys From The Puget Sound hendrixes dolgai nyitják, meg egy ilyen felütés: „Már tárcsáztam a kibaszott zsarukat, mert mi vagyunk a legkeményebb banda a városban. Az összes kibaszott ablakot kitörjük! Itt jönnek a Puget Sound srácai!” (Puget Sound: Seattle térségében és attól északra található Csendes-óceáni öböl neve.)
Jones szövegeiben végig a düh, a keserűség és a szomorúság keveredik, a slágeres/klipes, másodikként érkező Mercyben például azt mondja, hogy „ha meghalok, szabadon fogok meghalni” és így tovább. Az a szóló előtti rész és maga szóló meg már most karrierszintű klasszikus!
A harmadik Take Me Away pedig tényleg olyan, mintha Michael Jackson grunge-ot játszana, de bármennyire fura és paradox képzettársítás a világ egykori leggazdagabb popikonját beleképzelni a seattle-i totál egyszerű, autentikus környezetbe, a dal mégis kiválóan működik!
A szöveg Jones sztorija és iszonyatosan kemény: „Azon a napon… azon a napon, amikor a kibaszott anyám elhagyott, azon a napon tanultam meg hazudni. Megpuszilta az arcomat és mielőtt sírva elsétált volna még azt mondta, mindjárt visszajön. Szóval vigyél el innen, vigyél el erről a magányos helyről.”
A bónusz Tom Morello-s vinnyogó szóló után pedig bejön egy női hang, valószínűleg az anya hangja, és azt ismételgetni, hogy „ne add fel, ne add fel, kicsim”. Hát, minimum szívfacsaró! A dalban egyébként Barrett Martin dobol, akit többek között a Skin Yardból, a Screaming Treesből, a Mad Seasonból és a Walking Papersből is ismerhetünk.
A Free és a My Love Remains viszont nem az én dalaim, kicsit ki is lógnak popos énekdallamaikkal, de persze ezeket a számokat is nagyon megcsinálták, és hogy valami pozitívat is írjak ezekről, azért a Free szólója nagyon-nagyon király. Itt számomra egy kicsit letérdel a lemez, jól jön nagyon a Killing Season tempója és a már említettet Spinning Circles nirvanás refrénje. Mondjuk a vonósok kicsit elviszik a dalt Julia Says-irányba (Wet Wet Wet), de nem baj, mert a végére megérkezik megint az a grunge-ban elázott Jacko-hang, és szépen kisimul minden.
„Ki vagyok? Honnan jövök? Merre tartok?” – kérdezi a Baptized in Muddy Waters verzéje és ha van dal, ami miatt érdemes volt ezt a lemezt megcsinálni, akkor biztoson ez az! Iszonyat Seattle, iszonyat Hendrix, óriási szöveg, brutálisan feelinges gitárszóló. Az Emilyben ismét szerepet kap Barrett Martin, nagyon szépen simulnak a verzékbe a női vokálok, amiket, ha kivennénk, egyes pillanatokban akár még a Mad Season is eszünkbe juthatna. A Take Your Time az utolsó, tizenkettedik tétel és talán egy kicsit el is fárad a hallgató, mire ideér.
Talán tíz dal pont elég lett volna.
Összegzés
Jól indult a kapcsolatom Ayron Jones-szal. A Mike McCready és Barrett Martin nevével fémjelzett Levee Walkers kislemez-projekt második, 2017-es darabján kifejezetten tetszett, ahogyan az All Things Fade Away és a Madness című dalokban énekelt (aki teheti, az utóbbit minél előbb hallgassa meg).
Aztán az egy évvel ezelőtti Alice in Chains-esten, ahol a híres seattlei art/rock múzeum, a MoPOP alapítói díját ünnepelték, finoman szólva sem értettem a Heaven Beside You fura Jones-adaptációját. Az annyira kiakasztott, hogy talán ehhez a lemezhez sem nyúltam volna hozzá, ha nem kapom meg üzenetben a Mercy linkjét a semmiből (köszi, Richie). Nagy kár lett volna kihagyni!
A Child of the State ugyanis nagyon jó lemez, a három kevésbé rockos felvétel (Free, My Love Remains, Take Your Time) kivételével egészen biztosan sok Seattle-rajongó szívéhez utat talál majd. A Mercy, a Take Me Away, az Emily és a Baptized In Muddy Waters ugyanis Seattle-szinten is kiemelkedő dalok!
Ayron Jones lemezét a Big Machine Records / John Varvatos Records gondozza. A Big Machine alapból egy country kiadó (innen indult Taylor Swift is), John Varvatos pedig az egyik legmenőbb divattervező rock vonalon meg úgy általában is. Szóval komoly háttér van Jones mögött – a BM/JV jelenteti meg az egyik legkirályabb mai amerikai banda, a Badflower lemezeit is – a szintlépés lehetősége tehát simán benne van a produkcióban.
Nagyon várom a folytatást, most már kizárólag új szerzeményekkel!
Pontszám: 9/10
__
Ayron Jones: Child Of The State (LP)
Megjelent: 2021. május 21.
Kiadta: Big Machine/John Varvatos Records
Tracklist:
- Boys From The Puget Sound
- Mercy
- Take Me Away
- Baptized In Muddy Waters
- My Love Remains
- Free
- Killing Season
- Spinning Circles
- Supercharged
- Hot Friends
- Emily
- Take Your Time
___
__