GRUNGERY

Seattle-Budapest Grunge Magazin | Alapítva: 2015-ben | Alapító: Pintér Miklós

Ørdøg: Államtitkár | Klippremier a Grungeryn!

Február 3-án jelenik meg az év egyik legjobban várt magyar nyelvű rocklemeze, az Ørdøg Søtétanyag című albuma. A Shockmagazin hasábjain bemutatott első klip, a Sátántangó után megérkezett az Államtitkár című dalra készített egyszerre abszurd, és művészi második videó is. Vörös András, a zenekar frontembere Pintér Miklósnak, a Grungery főszerkesztőjének mesélt a most debütáló felvételről. Klip- és dalpremier a Grungeryn!

Ordog: Államtitkár video Ørdøg: Államtitkár – Klippremier a Grungeryn!

 

A Grungery eddigi fennállásának egyik legérdekesebb, és egyben legnépszerűbb nagyinterjúját Vörös Andrással készítettük. A frontember akkor így mesélt arról, hogy a kezdetek kezdetén hogyan lett belőle énekes:

 

„Aztán egyszer csak előálltak a többiek azzal, hogy te figyelj, az van, hogy kurvára nem tudsz gitározni, de ha úgyis mindenkinek te tanítod be a dalokat, akkor inkább legyél te az énekes, mert gitárosból egy perc alatt találunk nálad százszor jobbat. Én persze tiltakoztam, hogy szó sem lehet róla, én gitáros akarok lenni. Végül valahogy csak beadtam a derekam, oké, próbáljuk meg, aztán majd lesz valami. Innentől kb. 10 perc alatt rájöttem, hogy nincs kényelmesebb pozíció, mint az énekesé. Nálad van a mikrofon, azt mondasz, amit akarsz, nincsen cuccod, nem kell húzni-vonni az erősítőt stb. Így aztán – bár korábban egyáltalán nem voltak énekesi ambícióim – végül ott ragadtam a fronton. Más kérdés, hogy ezzel korlátok közé is szorítottuk magunkat, mert nem tudtam se panterásan hörögni, se Alice in Chains-esen szépen énekelni, úgyhogy maradt az a szövegmondós, kiabálós – ahogy egyszer egy ismeretlen kommentelő jellemezte: „vezérszurkolói ordibálás” – minimáldallamos vonal, ami nagyon sokáig jellemző volt mindenre, amit csináltam.”

 

(A teljes interjú ide kattintva olvasható!)

Államtitkár: premier – interjú Vörös Andrással

Két dalt hallottam eddig a lemezről, és sokkal fülbemászóbbnak, slágeresebbnek tűnnek ezek a tételek annál, mint amire számítottam. Jól érzem, hogy kicsit szélesebbre tártátok a kapukat?

Amikor az első lemezt írtuk, az valójában nem egy funkcionáló zenekar volt még. Összejött egy társaság öt év kihagyás után, lement a próbaterembe, és összerakott egy nagylemeznyi dalt. Az új album viszont már egy működő csapat produktuma, egy öttagú zenekar munkája, mivel itt már a Miki [Nagy-Miklós Péter gitáros] is aktívan részt vett a dalírásban. És hát az is egy kis magabiztosságot adott, hogy a Tíz fekete dalt viszonylag jól fogadta a közönség.

Nekem úgy tűnik, mintha az éneknél is jobban el merted volna engedni magad, pedig már a Superbutt-időkhöz képest is nagyot léptél az Ørdøg dallamosságával. Arról nem is beszélve, hogy ahhoz képest, amit még tavaly nyilatkoztál nekem a kezdetekről, egészen megdöbbentő a változás!

Talán még veled is beszélgettünk az első anyag kapcsán, hogy az sokkal inkább ilyen ordítozós, de a Superbutthoz képest mégis egy kicsit éneklősebb dolog lett. Az, hogy én ezt az első Ørdøg lemezen meg tudtam csinálni, adott még egy adag önbizalmat. Most még jobban próbáljuk tágítani a határokat. A Miki például úgy vokálozik a lemezen, hogy azok sokszor már önálló énekdallamok, amiket ő hozzátesz. A Fényhozó (senki) című szám refrénjében pedig konkrétan felváltva éneklünk. Az pedig kicsit olyasmi már, mint amikor a System Of A Downban a gitáros elkezdett teljes jogon énekelni.

A dallamosságot úgy is értem, hogy a megismert két dalnál már a második hallgatástól kezdve megragadnak a refrének.

Hogy énekelhető témákat tudjon az ember összehozni, ahhoz azért elsősorban az kell, hogy merjen énekelni, és hogy ne az legyen, hogy kettő hangból akarja megoldani a dolgot. Vagy hogy a saját dallamom alá merjek vokálozni, amit élőben persze nem lehet megcsinálni, mert nyilván csak egy torkom van. A stúdióban viszont előfordult, hogy már eleve nekem is két szólam jutott. Ott volt egy segédszólam alatta, amit alig hallasz ki, de mégis egy szép nagyot nyit a refrénen. Úgyhogy alapvetően ezen is múlik. Meg most ez jött.

Ki hozta az Államtitkár című dalt?

Zenei szempontból teljes egészében a Salim [Mahboubi Salim, az Ørdøg basszusgitárosa] szerzeménye, és ebből kifolyólag egy kicsit abszurdabb is. Közülünk neki a legtágabb a zenei ízlése, és egyébként már az is csoda, ha nem csak páratlan ritmusokban gondolkodik. (nevet)

Ebbe a dalba én simán belehallom a ’90-es évek alternatív rock bandáit, mintha a Jane’s Addiction és a Mudhoney későbbi felvételeinek a metalizált verziója szólna, Vörös Andrással a mikrofonnál. Az elsőként megismert Sátántangóba meg simán érzem az Alice in Chains hatásaitokat. Tudatos az irányválasztás, vagy egyszerűen csak ez jött ki a kezetekből?

Inkább ösztönös, de hát ez azért nem egy nagy csoda. Ennek a társaságnak az életkora 40 körül van, mi a ’90-es évek bandáin szocializálódtunk. Pláne, hogy az volt az az időszak, amikor már mindannyian aktívan zenéltünk, úgyhogy ez mindig természetesen fog jönni belőlünk. Nem véletlen az sem például, hogy ha a Men in the Boxban a Bánfalvi Sanyi nem ér rá, akkor a Szűcs Péter [az Ørdøg dobosa] a beugró dobos. És azzal együtt, hogy a Szentpéteri [Szentpéteri Zsolt, az Ørdøg gitárosa] önmagában nem feltétlenül egy grunge gitáros, de akkoriban az Alice in Chains neki is ott volt az öt kedvenc zenekara között. Nálunk a dalok hangszerelése még mindig metálosabb eggyel. A Søtétanyagon már több helyen is hallható Hammond-orgona, vagy éppen zongora, úgyhogy kicsit a hangszerelést tekintve is tágultak a határok. Úgy tehát nem tudatos a dolog, nem mondjuk azt, hogy írjunk olyan dalokat, mint a Chains. Az viszont igaz, hogy amíg a Lángolj című dalunknak nem volt végleges neve, mi magunk is úgy hívtuk egymás között, hogy a „chainses” dal. Az Óriás leszel meg a „helmetes” munkacímen futott.

Van kedved a szövegekről beszélni, vagy inkább mindenkire rábízod, hogy értelmezze őket úgy, ahogyan akarja?

Alapból rábízom mindenkire, de az Államtitkárnál fontos is beszélni róla. Ez az egyetlen dal, aminek nem csak én írtam a szövegét. Létezik egy Horváth Viktor nevű pécsi író, aki az egyetemen irodalmat oktat, és aki persze legalább annyira punk, mint professzor. Szóval neki van egy verstan tankönyve, aminek az a címe, hogy A vers ellenforradalma. Az Államtitkár első versszaka egy úgynevezett példaversként szerepel ebben a kiadványban. Nem kell, hogy bármi értelme legyen az ilyeneknek, ne az értelmét keresd. Az a funkciója, hogy a szótaghosszúságok és rövidségek miatt skandáld magadban sokat, és akkor rögzül a versláb. De én annyira röhögtem, mikor olvastam, hogy mondtam a Viktornak, hogy ezt nekem el kell vinnem, és rá kell raknom egy metal számra, mert annyira abszurd ez a dolog, hogy pont odaillik.

Azonnal belement a dologba?

Először nem értette, kérdezte, hogy miért pont ezt, hiszen ennek tényleg semmi értelme nincs, mert nem is azért készült, hogy értelme legyen. Aztán amikor meghallotta a végeredményt már ő is röhögött, mondta, hogy tök jó, használjuk nyugodtan. Szóval nem azért alakult így, mert annyira akartam volna egy szöveget arról, hogy lopnak a politikusok, mert ez egyrészt nem érdekel, másrészt úgyis tudja mindenki nélkülem is. A zene és a szöveg is egy kicsit abszurd. Amikor a Peti először meghallotta, azt kérdezte, hogy tényleg benne van egy rockszámban az a szó, hogy „államtitkár”? És egyébként igaza van, mert tényleg nem illene oda, és is azért kaptam fel rá a fejem azonnal, mert ilyet nem lehet mondani egy rockszámban, hogy államtitkár, pláne hogy még a címe is az. (nevet)

Ettől függetlenül szerintem lesznek olyanok, akik ebbe a szövegbe is belegondolnak majd valamit.

Persze, gondoljanak is! Ez nekem valamilyen szinten célom is. Én attól vagyok boldog, ha a szövegeim valamilyen szinten foglalkoztatnak valakit. Nagyon jó érzés, amikor jönnek ilyen visszajelzések. Amikor kiadunk egy dalt a kezünkből, onnantól kezdve az már nem a miénk, hanem a hallgatóé. Attól fogva ő azt lát, azt hall bele, amit akar, és nekem már jogom sincs ahhoz, hogy megmondjam, hogy miről szól. Valamelyik koncert után odajött hozzám valaki, hogy ő azért nézte meg a Melankólia című filmet, mert olvasta az egyik interjúban, hogy onnan jött annak a számnak a szövege, és kíváncsi volt rá. Vagy amikor valaki azt kérdezi, hogy melyik Örkény ötperces, ami a Kutyák dalának a közepén van. Ilyenkor mondod azt, hogy már megérte.

 

Ørdøg: Søtétanyag (2017)

– Tracklist –

 

1. Mintha

2. Fényhozó (senki)

3. Keringő

4. Államtitkár

5. A fele tréfa

6. 100X100000

7. Lángolj

8. Óriás leszel

9. Sátántangó

Nagyon szervesen illeszkedik a klip képi világa a dal szövegéhez. Nekem a Varjúdombi mesék jutottak róla az eszembe, aztán gyorsan megnéztem, de rosszul emlékeztem, az nem is olyan.

(nevet) Nekem inkább a Monthy Python főcíme jut róla eszembe.

Én művészinek mondanám. Hogyan jött, hogy ebbe az irányba induljatok el?

A klipek sokszor úgy készülnek, hogy nincs feltétlenül összefüggés a szöveg és a képi világ között, viszont az Államtitkárnál ez valahogy adta magát. Vécsey Virág, a Sömmi című alkotás után most ezt a videót is sztoriszerűen, teljesen a szövegre igazítva készítette el. És az jó, hogy ilyen is van néha. Virág nagyon szereti a kortárs magyar irodalmat, így nyilvánvaló volt, hogyha videót akarunk a dalhoz, azt vele lesz érdemes megcsinálni.

Én többet látok ebben a klipben, mint egy átlagos metal videót. A művészi megvalósítás miatt talán nem csak rockzenével foglalkozó oldalakon lehetne érdemes promotálni a videót, nem?

Pontosan, ahogy mondod, azért is kapott klipet. Merthogy ennél azért vannak a rockrajongók számára egyértelműbb dalok is ezen a lemezen. Még a zenekaron belül is beszélgettünk arról, hogy vajon jó ötlet-e, hogy pont erre a dalra csinálunk klipet. A Sátántangóval a stadionrockos oldalát mutattuk meg a lemeznek, most pedig egy másikat. Nyilván ez is rockzene, ez is kemény, de lesznek például olyan dalok is, amik hosszabbak és összetettebbek, és hát van egy olyan felvétel, amire még a Petőfi Rádió sem mondta, hogy mennyetek vele innen a francba, és vasárnap műsorra is tűzi. Keringő a címe.

A lemez ki fog jönni bakeliten is, de ha jól tudom, ez nem egy előre tervezett dolog volt a részetekről.

Nem, mi nem is gondoltunk rá, hogy csináljunk bakelitet. A dolog úgy jött, hogy amikor a Facebookra kiraktuk az első dalt, akkor valaki bekommentelte, hogy bakelit verzió nem lesz? Mi meg válaszoltunk, hogy á nem, mert nem venné meg azt elég ember, és akkor erre elkezdtek egyre többen jelentkezni, hogy én is vennék, én is vennék. Közben meg jött valaki, hogy figyeljetek, én viszont tudok egy olyan helyet, ahol egy darabokat is legyártanak, és adott egy linket. Felhívtuk a gyártót, Fóton egy kis cég, akik mondták, hogy így van, kisebb tételekben is gondolkodhatunk. Úgyhogy lehet mondani, hogy ez egy közösségi összefogás eredménye, magától alakult ki. Ha nem lettek volna ezek az emberek, akkor nem lenne bakelitünk.

A lemez február 3-án jelenik meg. De addig is most itt debütál az Államtitkár!

Kíváncsi vagyok, hogy mit fognak szólni hozzá az emberek! Szerencsére úgy tűnik, hogy az elsőnek megmutatott dalt, a Sátántangót szeretik, arra még nem mondta senki, hogy nagy csalódás lenne az előzőhöz képest. Hát reméljük, hogy ez sem lesz az!

 

Ørdøg: Államtitkár

 

Szöveg: Horváth Viktor, Vörös András
Zene: Mahboubi Salim

 

Úszik a felhő, államtitkár billeg a szélén
Műhold lóg a fülén – angyali harsona zeng
Rőtszínű hengerforma poroltót tart a kezében
S bajszán egy kisegér – kérdezi gyónt-e ma már

 

Kár, kár, kár – milyen kör
Kérdezi gyónt-e ma már
És aztán
Kár, kár, kár – milyen kár
Kérdezi gyónt-e ma már

 

Még egyszer
Úszik a felhő, éhes küklopsz billeg a szélén
Zászló leng a fején – tisztul a kéz odafent
Egyszínű zsákmányforma világot tart a zsebében
S arcán végtelen éj – kérdezi tudjuk-e már

 

Kár, kár, kár – milyen kár
Kérdezi tudjuk-e már
Még egyszer
Kár, kár, kár – milyen kár
Kérdezi tudjuk-e már

 

Kár – kár

 

Hát mind ide vár
Kérdezi tudjuk-e már
Hát mind ide vár
Kérdezi tudjuk-e, tudjuk-e már

 

Úszik a felhő, államtitkár billeg a szélén
Zászló leng a fején – angyali harsona zeng
Egyszínű zsákmányforma világot tart a zsebében
S arcán végtelen éj – markol a kéz odafent

 

Kár, kár, kár – milyen kár
Kérdezi tudjuk-e már
Még egyszer
Kár, kár, kár – milyen kár
Kérdezi tudjuk-e már


 

ØRDØG: Államtitkár (video, 2017)

Zene: Mahboubi Salim
Szöveg: Horváth Viktor, Vörös András

Album: Søtétanyag (Edge Records, 2017)

Videó: Vécsey Virág / Million Workshop
https://www.behance.net/viragvecsey

ØRDØG – Søtétanyag lemezbemutató koncert

Vendég: Burnout
2017. március 3., 20:00 – Budapest, Dürer Kert, Room 041

Jegyárak:
Early bird: 1000,- / ELFOGYOTT
Elővétel: 1500,-
Helyszín: 2000,-

Facebook event itt!

ØRDØG – itt kövesd a zenekart:

https://www.facebook.com/ordogmusic
http://www.ordog.org

 

Bővebben