Szombat este Ozzy Osbourne végleg elbúcsúzik a színpadtól. A Birminghamben megrendezésre kerülő, „Back to the Beginning – The Final Show” elnevezésű óriáskoncertre 16 perc alatt elfogytak a jegyek, de az online közvetítésnek hála bárki szemtanúja lehet az eseménynek – kb. ötezer forintért. Az este folyamán többek között fellép az Alice in Chains, Duff McKagan és a Tool is. Mi a magunk módján, saját kontextusunkban búcsúzunk el a Black Sabbath frontemberétől: első cikkünkben Ozzy és Kurt Cobain meglepően jó „kapcsolatát”, elfeledett történetét idézzük fel.
A Black Sabbath-hatás
A Black Sabbath a gitáralapú kemény rockzene egyik legfontosabb zenekara, a heavy metal megteremtője, globális kiindulópontja. Kevés olyan, máig aktív művész vagy formáció van, amelyről elmondható, hogy szembement egy adott korszak zenei elképzeléseivel, mindent megváltoztatott – és ezzel generációkon átívelő hatást gyakorolt a kultúra egy egész ágára.
A zenekarról már a kezdetek kezdetén, a hetvenes évek elején is megoszlottak a vélemények: akadt, aki feltétel nélkül imádta, más viszont nem csupán elutasította őket, de egyenesen a gonosz megtestesülésének tartotta Ozzy Osbourne-ékat. Az olyan dalok, mint a War Pigs, az Iron Man vagy a Paranoid az egyetemes popkultúra részei; hollywoodi filmesek és mainstream produkciók használják előszeretettel munkájuk során napjainkban is.
A Sabbath tagjai jócskán elmerültek a drogok bizarr, démonokkal teli világában; kisebb csoda, hogy az alapfelállás tagjai – Ozzy Osbourne, Tony Iommi, Geezer Butler és Bill Ward – a mai napig itt vannak közöttünk.
Sőt, szombat este még egyszer utoljára színpadra állnak együtt!
Ozzy Osbourne, a sötétség hercegeként emlegetett frontember botrányai, őrült és vicces megnyilvánulásai mellett mindig is egy végtelenül jószívű, szenvedélyes zenerajongó maradt. Pályafutása során számtalan előadóról beszélt elismeréssel – nem feledve gyermekkori kedvencét, a Beatlest, vagy éppen a fiatalabb, feltörekvő előadókat, köztük Kurt Cobaint is.
Kurt szereti Ozzyt
„Valahányszor megpróbáltam valamit úgy beállítani, hogy jobban szóljon, Kurt azonnal rám szólt: Ne, ne, vedd le teljesen a magasakat a gitárokról! Legyen inkább olyan, mint a Black Sabbath – vagy mittudomén” – mesélte Butch Vig, a Nirvana producere Kurt Cobain hozzáállásáról a Nevermind felvételei idején.
Bár a Nirvana teljesen más világból érkezett, mint a Black Sabbath, ez nem jelentette azt, hogy Cobain elvből elutasította volna őket. Gyermekkora óta vágyott rá, hogy valami igazán súlyosat játsszon – a Sabbath pedig megkerülhetetlenné vált számára..
„Kurt nagyon szerette Ozzyt. Egy olyan helyen felnőni, mint Aberdeen, és hallani egy olyan bandát, mint a Black Sabbath – igazi megkönnyebbülés. Hirtelen van valami a kisvárosi világodon kívül, amivel azonosulni tudsz valaki más zenéjében” – elmélkedett Dave Grohl a Mojo magazinban.
A korai Nirvana-dalokra az Iommi-féle gitárhangolás (Blew) és atmoszféra (Paper Cuts, Sifting) bizonyosan hatással volt.
„Ha a Bleachről, az első Nirvana-lemezről előveszel néhány dalt, azokban egy gitárt, egy basszust, egy éneket és dohogó dobokat hallasz. Abban biztosan sok Black Sabbath van” – állította Grohl.
Még ha a Nirvana lényegében véget is vetett az összes korábbi hajmetálzenekar karrierjének, ez nem jelentette azt, hogy Cobain ne kedvelte volna a súlyosabb hangzásvilágot képviselő formációkat. Kifejezetten azt akarta, hogy a Slayer hangmérnöke, Andy Wallace dolgozzon a Nevermindon: „legyen olyan, mintha pofán vágnák” a hallgatót – a garanciát pedig Wallace-ban és a Slayer-lemezekben látta.
A szőke aberdeeni srác szerette a Sabbathot, de nem volt különösebben nagy rajongója Ozzy szólómunkásságának: egyáltalán nem érdekelték Ozzy saját lemezei – egy kivételével. Ha nem ismernénk Kurtöt, talán még meg is lepődnénk, hogy nem a Randy Rhoads-szal (RIP) készült Blizzard of Ozz vagy a Diary of a Madman klasszikus kettős egyike, hanem az első Jake E. Lee-vel készült album nyerte el a tetszését.
„Tisztelem az embert [Ozzyt]. Mindig szerettem a zenéjét, de nem igazán figyeltem a szólódolgait, a Bark at the Moont kivéve!”
Cobain gyakran ment szembe a mainstreammel, de ebben az esetben volt is alapja a kritikájának. Jake E. Lee kiváló utódja volt Rhoadsnak, és mivel Ozzy első szólólemezein még erősebb dallamérzék dominált, a Bark at the Moon lehetőséget adott számára, hogy újra életre keltse sötét, démonikus oldalát.
1991-ben Kurt Berlinben adott egy interjút, amelyben az újságírói felvetésre, miszerint „minden alkalommal, amikor úgy tűnik, hogy a rock végleg halott, felbukkan egy olyan zenekar, mint ti [Nirvana] – és újra érdekes lesz”, a Nirvana frontembere következőt válaszolta, némi iróniával a hangjában: „Ez nagyon megtisztelő, mert szerintem mi, fiatalok a Sabbath és a Bay City Rollers keverékei vagyunk.”
A Bay City Rollers egy hetvenes évekbeli, skót tinisztár-popcsapat volt.
Ozzy szereti Kurtöt
Ozzy pályafutása során gyakran megosztotta véleményét a keményebb zenei irányzatok képviselőiről – számtalan előadóról beszélt elismeréssel. A Nirvana különösen közel állt a szívéhez.
„Imádom a Nirvanát – olyanok voltak, mintha a hard rock találkozott volna a Beatlesszel” – lelkesedett a VH1-nak adott interjúban, a Smells Like Teen Spiritről szóló dokumentumfilmben.
Kétségtelen, John Lennonék óriási hatással voltak a Nirvana dallamosabb felvételeire – gondoljunk csak az About a Girl vagy az On a Plain párakkordos slágereire, amik jó pár évvel korábban akár Liverpoolban is megszülethettek volna.
Nem ez volt azonban az utolsó alkalom, hogy Osbourne elismerően nyilatkozott a Nirvanáról. 2009-es önéletrajzi könyvében, az I Am Ozzy-ban (Én, Ozzy) elárulta, hogy a zenekar legismertebb dala hatalmas hatást gyakorolt rá, és büszkeséggel töltötte el, hogy Kurt Cobain a rajongója volt:
„Csak egyvalamit nem szerettem a No More Tearsszel kapcsolatban: a Mama I’m Coming Home klipjét. Ilyen millió dolláros high-tech meló volt, én meg valami egyszerűt akartam, olyat, mint például a Nirvana Smells Like Teen Spirit videója. Végül csináltam is egy másik klipet ötvenezer dollárból a Nirvana operatőrével, és az tökéletes lett.
Nagy hatással volt rám a Smells Like Teen Spirit – és nagyon büszke voltam, amikor megtudtam, hogy Kurt Cobain a rajongóm.
Fantasztikus srácnak tartottam, és az egész Nevermind albumot is fantasztikusnak tartom. Tragédia, hogy hogyan végződött az a történet. Megjegyzem, csoda, hogy én nem jutottam Kurt Cobain sorsára.” (Ozzy Osbourne – Chris Ayres: Én, Ozzy, Helikon Kiadó, 2019)
Amikor a Spinner nevű online magazin felkérte Osbourne-t, hogy sorolja fel az öt kedvenc hard rock zenekarát, az énekes a Led Zeppelin, a Motörhead, a Green Day, valamint saját zenekara, a Black Sabbath mellett a Nirvanát nevezte meg.
A kölcsönös tisztelet mindig megjelent, ha szóba került Ozzy vagy Kurt neve. Ozzy, ha zenéről, pályatársakról vagy korábbi ikonokról volt szó, igazi úriemberként viselkedett.
„Fantasztikus srácként maradt meg bennem, egészen különleges volt” – lelkesedett Cobainért.
Már a korai kilencvenes években is eljutottak Kurthöz Ozzy elismerő szavai – ő pedig a maga módján igyekezett viszonozni a kedvességet.
„Értem, hogy Ozzy miért kedvel bennünket – van némi hasonlóság a zenénk és az ő régi bandája [a Black Sabbath] között. Természetesen tisztelem őt, mindig is szerettem a zenéjét – kivéve talán az utolsó öt albumát vagy mennyit” – nyilatkozta Cobain egy 1991-es interjúban Gilbert Bleckennek.
Ozzy és Kurt – egy (majdnem) elfeledett találkozás
Ozzy és Kurt útja mindössze egyszer keresztezte egymást, de az élmény csupán egyikük számára volt maradandó. Hogy melyikük volt jobban szétcsapva, nem könnyű megtippelni.
„Ozzy is ugyanabban a stúdióban tartózkodott, ahol az utolsó lemezünk [In Utero] készült. Nem beszéltünk egymással, de volt pár alkalom, amikor szembetalálkoztunk a folyosón – félre kellett húzódnom a falhoz, hogy el tudjon menni mellettem, annyira szét volt esve” – mesélte később nevetve Cobain.
Hogy a Nirvana frontembere nem túlzott Ozzy akkori állapotával kapcsolatban, azt maga az érintett is megerősítette.
„Állítólag találkoztam Kurt Cobainnel, mert egyszer Dave Grohllal beszélgettem, aki azt mondta: Valószínűleg nem emlékszel, de amikor a Devonshire stúdióban voltál a San Fernando-völgyben, én meg Kurt abban a helyiségben lazultunk, ahol a biliárdasztal állt. Beléptél, Kurttel egymásra néztünk, és csak ennyit mondtunk: Azta k.rva életbe!”
Az intermezzo tehát sokkal inkább Grohlék számára volt emlékezetes, a Nirvana mégsem élt a lehetőséggel, hogy közös koncertkörútra induljon a legendával.
„Ozzy felajánlotta, hogy tartsunk vele, de nemet kellett neki mondanunk” – emlékezett Cobain. „Biztosan izgalmas és mókás lett volna részt venni a búcsúturnéján, de mi nem akartunk nagy arénákban játszani valaki más előtt.”
A Nirvana karrierjének csúcsán rengeteg felkérést kapott, hogy nyisson a legnagyobb sztárok – például a Guns N’ Roses vagy a Rush – előtt, de következetesen visszautasították ezeket. Nem akartak mások sikerein „élősködni” – ha arénában állnak színpadra, akkor csakis főzenekarként.
Búcsú a színpadtól
Furcsa érzés Ozzy Osbourne visszavonulásán elmélkedni – mintha egy nekrológot írna az ember.
Nem csupán egy népszerű frontember fejezi be a pályafutását – egy globális kulturális jelenség, a rocktörténelem egyik legikonikusabb alakja búcsúzik.
Egy korszak kezdődött el vele és zárul majd le szombaton.
Mi mást kívánhatnánk neki, mint hogy minden „nyugdíjas” perce teljen békében?
Hiányozni fog a színpadról.
Pont úgy, ahogyan Kurt is.
__
Back to the Beginning – The Final Show
A koncerten a tervek szerint az eredeti Black Sabbath felállás mellett az alábbi zenekarok és zenészek lépnek fel: Metallica, Guns N’ Roses, Slayer, Tool, Pantera, Gojira, Halestorm, Alice In Chains, Lamb Of God, Anthrax, Mastodon, Rival Sons, valamint Billy Corgan (The Smashing Pumpkins), David Draiman (Disturbed), Duff McKagan & Slash (Guns N’ Roses), Frank Bello (Anthrax), Fred Durst (Limp Bizkit), Jake E. Lee, KK Downing, Lzzy Hale (Halestorm), Mike Bordin (Faith No More), Rudy Sarzo, Sammy Hagar, Scott Ian (Anthrax), Sleep Token II (Sleep Token), Papa V Perpetua (Ghost), Tom Morello (Rage Against The Machine) és Zakk Wylde.
A rendezvény teljes bevételét jótékonysági célokra fordítják: a Cure Parkinson’s, a Birmingham Children’s Hospital és az Acorn Children’s Hospice részesül belőle. A műsorvezető Jason Momoa lesz, a színpad pedig forgó mechanizmussal lesz felszerelve, hogy gyorsan váltogathassák a fellépőket.
A Back to the Beginning koncert közvetítésére ide kattintva lehet online jegyet vásárolni, nagyjából 5000 forintért. Az előzetes infromációk szerint a LiveStream kétórás csúsztatással mutatja majd az eseményeket.

__