2021. február 5-e igazán jó nap volt a rockrajongók számára. A Foo Fighters új albuma és a Cult of Luna Mark Lanegannel közös dala mellett a Walking Papers harmadik lemeze is megjelent, The Light Below címmel. Jeff Angellék több mint egy órás anyagán nyugodt, bölcs, az élet dolgain elmélkedő, felnőtt zenét kaptak a rajongók. Kritikánk.
Hullámvasút helyett
A Gigatonnal kapcsolatos érzelmi és értékelésbeli hullámvasutazás után sokkal óvatosabban állok hozzá egy album megítéléséhez, mint korábban. A Pearl Jam utolsó lemezét nem csak jóra hallgattam, de meggyőződésemmé vált, hogy valóban tízpontos alkotást hoztak ki Eddie Vedderék. Aztán akkora megzuhanás volt pár héttel később az egész – amihez valószínűleg az elmaradó koncertek és az élő hatás hiánya is hozzájárult -, hogy hónapokig elő sem vettem az albumot. Év végén aztán megint feltettem, és láss csodát, újra működni kezdett. Ma már a tíz pontot soknak tartom, de a lemez ahhoz elég jó volt, hogy 2020-ban semmit se szeressek jobban nála.
A Walking Papers új lemezével nem akartam így járni.
Amikor Jeff Angell, a banda frontembere és fő dalszerzője tavaly decemberben átküldte az új lemezt, nem hallgattam meg azonnal. Vártam egy napot. Azt akartam, hogy nyugalom legyen, béke. Csak a zene, a szövegek meg én.
Jól döntöttem!
The Light Below
Amikor a klipekből már ismert két nyitódal, a Value of Zero és a What Did You Expect? után felcsendült a Divine Intervention, és megszólalt az a mániákusan ismétlődő gitárdallam, azonnal a Gigaton ugrott be. Letaglózó volt a felismerés, hogy 2020 elméletileg legjobb lemezén egyetlen olyan, még csak hasonló pillanatra sem emlékszem, mint a Divine Intervention hallgatásakor.
Emlékszem, álltam az ablaknál, miközben a dal átfolyt a Stood Up at the Gates of Heavenbe. Jeff azt énekelte, hogy „I had a dream I can’t remember / The moments made the mind / Stood up at the gates of heaven / Stood up at the gates of heaven”, közben meg szólt az a tényleg éteri aláfestés a Stone Temple Pilots-os Dean DeLeo csodás gitáros-elmélkedésével, és azt gondoltam, oké, nem tudom mi lesz még itt, de én azt hiszem megérkeztem. És ahogyan azóta sok más Walking Papers rajongó ismerősömmel beszélgettem, nem csak én éreztem így.
Az volt az a pillanat, amikor végre visszaírtam Jeffnek. Hosszú levelezésbe kezdtünk. Apák vitatták meg az érzéseiket, gondolataikat egymás között. Stood Up at the Gates of Heaven. Annyi mindent jelent, annyi mindent jelenthet!
Erre a lemezre felnőtt, gondolkodó emberek írtak zenébe forgatott üzeneteket felnőtt, gondolkodó embereknek. A mélységét csak az értheti meg, aki járt már mindenfelé, fent és lent, aki mögött hosszú évtizedek állnak örömmel, gyötrelemmel, lemondásokkal, vágyakkal és rengeteg viszonzott vagy viszonzatlan szeretettel és szerelemmel. Mindenki magára fog ismerni a dalokban. Kivétel nélkül. Ez a lemez kifejezetten nekünk szól. Nekem és neked, aki olvassa ezeket a sorokat. Mindenkinek, aki kattintott erre a cikkre.
Ha kizárólag zenei szempontból vizsgáljuk, a Light Below különös, ködös-esős atmoszféráját elsősorban Ben Anderson billentyűi határozzák meg. A gyönyörű, de egyben félelmetes és nyomasztó washingtoni fenyőerdők, a hatalmas, sziklás hegyek sokkal inkább eszembe jutnak a lemezt hallgatva, mint a Space Needle vagy a seattle-i belváros képei. Az egész lemez nagyon természetes, naturális, hangulatát tekintve tiszta David Lynch. Sehol egy felhőkarcoló, egy öböl, vagy egy hatalmas teherhajó. A rozsdás Ronette’s Bridge, a sötét, kivilágítatlan hegyi utak, vagy Big Ed benzinkútjának világa ez.
Jeff sokat mesélt a lemezről és a készítés körülményeiről a HammerWorldnek készített interjúban. Azt mondta, talán most kell megállni egy pillanatra, talán az embereknek szüksége van arra, hogy egy kicsit megnyugodjanak. Ez volt a filozófia a mögött, hogy két dal is tíz perc körüli hosszúságú lett végül (a Divine Intervention mellett a Creation Reproduction and Death a másik ilyen felvétel). A Creation karakteres alapriffje élőben biztosan sokkal-sokkal súlyosabb lesz, már csak az egyébként baromi erőteljesen játszó dobos zseni, Will Andrews ritmusai miatt is. A Divine Intervention pedig korszakos dal, szerintem Jeff pályafutásának egyenesen a legjobbja. Ha valaki odaadja neki magát, kizárt, hogy ki tudna belőle kászálódni. Úgy értem, nem csak hallgatás közben, hanem általában. Örökre.
Annyi mindent lehetne írni még erről a lemezről! Ki lehetne emelni a Going Nowhere szaxofon-betéteit (Gregor Lothian követte el őket), a My Thoughts Are Not My Own csodás gitárszólóját, a Money Isn’t Everything lebegő lamentálását vagy a Where Did I Go Wrong? francia sanzonokat idéző témáit. Mind-mind ellenállhatatlanul ölelik körbe és szorítják magukhoz a hallgatót.
A Light Below 12 dala és 64 perce az elme legmélyebb bugyraiba repít minket. Fontos, hogy repít, nem pedig lehúz. Ez a lemez bölcs, elgondolkodtat, változásra biztat, talán még át is értékeltet pár dolgot a világgal kapcsolatban. Mi a fontos, és mi nagyon nem. Mihez/kihez érdemes ragaszkodni és mihez/kihez nem.
Értékelés
A Gigaton miatt érzett óvatosság tehát hiábavaló és felesleges volt. A Light Below dalai két hónap után is libabőrt okoznak, simán el lehet bennük veszni hosszú-hosszú időre. Minden egyes hallgatás egy megtisztulás, egy tapasztalás, egy lehetőség az újrakezdésre. Egy valódi Isteni beavatkozás. A Walking Papers új kiadványa egy utazás, egy belső film, amit Jeff Angell írt, David Lynch rendezett, de a történet Seattle-től Budapestig bárhol játszódhatna.
Nem szívesen szaporítanám tovább a szót.
Az utóbbi idők legszebb, legfontosabb lemezét The Light Below címmel lehet megtalálni CD-n, vinylen vagy az online streaming oldalokon. Ez az album Jeff Angell pályafutásának csúcspontja és legalább akkora tízes, mint az Alice in Chains Rainier Fogja!
PONTSZÁM: 10/10
__
__
Walking Papers – The Light Below (LP, 2021)
Megjelent: 2021. február 5.
Kiadja: Carry On Music
Producer: Aaron Spiro
Walking Papers:
Jeff Angell – ének, gitár
Benjamin Anderson – billentyűs hangszerek
Will Andrews – dobok
Gregor Lothian – szaxofon
Közreműködik:
Dean DeLeo – gitárszóló (Divine Intervention, Stood Up at the Gates of Heaven)
Dalok:
- The Value of Zero
- What Did You Expect?
- Divine Intervention
- Stood Up at the Gates of Heaven
- Going Nowhere
- Creation Reproduction and Death
- Money Isn’t Everything
- Rich Man’s War
- Where Did I Go Wrong?
- The Other Shoe (Reprise)
- My Thoughts Are Not My Own
- California (One More Phone Call)
Vinyl kiadás bónusz dalok:
- I Belong to You
- Trophy Wives
__