Két teljes értékű sorlemez, a 2019-es Audiodopping és a 2020-as Slamasztika után új EP-vel jelentkezett tavaly októberben az Atom. A bihari értelmiségi punk csapat eddigi legkísérletezősebb anyaga jelent meg Éléskarma címmel. Kritikánk.
A 2018 tavaszán induló, debreceni/berettyóújfalui Atom alapvetően a kaliforniai surf-punk vonalról ihletődött idáig, leginkább a Blink-182/Green Day/The Offspring zenei vonal kedvelőinek lehetett kedves a banda hangzása és mondanivalója. A most megjelenő dalcsokor is alapvetően ezen a zenei skálán mozog, de néhány felvételben új ízek és hatások is megjelennek: a zenekar eddigi legkísérletezősebb anyagát hallhatjuk az öt számos EP 13 perc 17 másodpercében.
A trió felállás – Pásztor Tamás énekes-gitáros (Gatsunami, ex-Pluto), Méhes Károly dobos (ex-Pluto, ex-Hopetobelieve, ex-Sinners), Szőke Richárd basszusgitáros (BetterThanEver, Boobstorm) – nem változott, viszont az eddig megszokotthoz képest valamivel vaskosabb lett a sound, Tomi hangjára egyes helyeken effektek kerültek, így a hagyományos, zúzós punk hangzás kapott egy fémesebb súlyt, ez pedig stúdió szinten kifejezetten jól áll a zenekarnak!
A zenei kikacsintások tekintetében is vannak érdekes újdonságok az új Atom-anyagon: a nyitótétel, a Képregény egy kifejezetten a bandához és az általa képviselt zenei érához tartozó punkos, beszólós, darálós tétel, amelynek hossza a két percet sem éri el, viszont ilyen zseniális szövegek vannak benne:
„És azt kérdezi a pszichológus, hogy én erről mit gondolok? Hát én azt gondoltam, hogyha már idejövök, gondolkozni nem én fogok.”
Az anyagot felvezető, klipesített Átjáró című tétel ugyanezt a vonalat folytatja annyi különbséggel, hogy itt már a track hossza eléri a három percet is (ez már egy rendes punk rock dal esetében határeset).
A meglepetés a harmadik, a Szellem a gépben – 1984 című tételnél érkezik: ez a dal sokkal rockosabb, riffelősebb, mint az eddigiek, a hangzás és a dalszerkezet leginkább a kilencvenes évek közepének Tankcsapdáját idézi. Abban az időben kifejezetten sokat kísérleteztek Lukácsék, de más, akkor aktív zenekaroknál is megjelentek a grunge- és industrial-hatások – kinél direktben, kinél indirektebben -, a felvétel kicsit azt az időszakot eleveníti fel számomra! A negyedik tétel a Termék a polcon, ami szintén hasonló érzéseket vált ki az emberből: komoly szöveg, már-már filozofikus mondanivaló, de a zene itt már több ponton rock, semmint punk.
Az atomóra az anyag végére pörög fel igazán: a Lélektetkó című dal szintén punkos lendülettel indul, de a dal középrésze inkább zúzósabb zenével és elszállósabb, pszichedelikusabb énektémával operál. A melankóliát agresszív tempókkal vegyítő grunge-klasszikusok akarva-akaratlanul hatottak a szerzőre.
Az Atom ezzel az anyaggal úgy fogja megtartani a jelenlegi rajongóit, hogy közben újakat is szereznek majd. Nagyon ízlésesen keverték a rockosabb, illetve a grunge-osabb hatásokat az eddigi surf-punkos zenei vonalukba.
Zenekari szinten mindenképp előrelépés az anyag, melegen ajánlom a punk-rock-grunge hazai szerelmeseinek!
Pontszám: 9/10
__
___
ATOM – Éléskarma (EP, 2022)
Megjelent: 2022. október 17.
Kiadja: BASS-Atom Records
Atom:
Pásztor Tamás – ének, gitár
Méhes Károly – dob
Szőke Richárd – basszusgitár
Dallista:
- Képregény
- Átjáró
- Szellem a gépben – 1984
- Termék a polcon
- Lélektetkó
___